Mindfulness

Jouw automatisch piloot draait veelal op een dag, zonder dat we er erg in hebben. Denk bijvoorbeeld aan het rijden in je auto of op je fiets. Activiteiten waarbij je gerust aan andere dingen kunt denken zonder dat je van de weg af raakt.

Een gave die wij hebben als mens, maar die ook maakt dat onbewust ons de dag voorbij kan snellen. Als we onze automatische piloot aan het werk hebben zijn we ook makkelijker vatbaar voor zaken die ons raken, zonder dat we ons ervan bewust zijn. Het kan ons doen en laten, gevoelens en stemming beïnvloeden. Het verslechterd soms je dag zonder dat je de oorzaak kunt achterhalen.

Wat helpt is om meer in het hier-en-nu, bewust te zijn van hoe jij je lijf, gedachten en gevoelens ervaart. In het meer gewaarworden van jezelf en je omgeving voel je beter wat je raakt, zowel positief als negatief en wat je daarmee kunt en wilt doen. Het vergroot je keuze vrijheid en maakt je meer bewust van wat je blij maakt en waar je grenzen liggen.

Voor we beginnen.....

Mensen hebben vaak een idee bij mindfulness dat het een ontspanningsoefening is. Gek genoeg is het mijn ervaring dat bewuste aandacht voor jezelf creëren inspanning én een bepaalde discipline vraagt. Het proces gaat niet vanzelf en het gaat in aanvang vaak met horten en stoten. Op termijn geeft het je meer ruimte, rust en stabiliteit.

Wat zijn helpende elementen:

  • GUN jezelf tijd op een dag om mindful te zijn.
  • Niet altijd is het ‘leuk’, en kan je daarin verwachtingen parkeren.
  • Ieder moment kan je opnieuw beginnen
  • Er is geen goed of fout
  • Jij bent helemaal oké zoals je bent
  • Emoties, gevoelens, ervaringen horen erbij
  • Probeer niet te oordelen
  • Wees mild en vriendelijk voor jezelf.
  • Accepteer wat er komt

 

De bodyscan

De bodyscan voor iedereen vrij toegankelijk en helpt jou om in het dagelijks leven met meer aandacht bij jezelf te zijn. 

Zoek een plekje waar je even de aankomende 20 minuten niet zult worden gestoord. Zorg voor een prettige houding en fijne plek. Wees ook creatief; dit kan ook lekker in het bos, lekker liggend op bed of in het zonnetje in de tuin.

We starten met de bodyscan. Ik vraag je daarbij om steeds op te merken wat je voelt in je verschillende lichaamsdelen, zonder dat je daarbij iets veranderd.

 

Wandelen

Met deze 21 minuten durende oefening neem je mij mee in jouw wandeling. Met gerichte bewustwording stap jij naar buiten en met rust in je lichaam rond jij je wandeling af. 

Ademruimte 

Een korte oefening om meer ruimte te ervaren. 

In deze 6 minuten heb jij even alle aandacht voor je ademhaling. 

Onder mijn begeleiding laat je jouw gedachten, gewaarwordingen en gevoelens voorbij glijden.